ZYSKI i inne
rodzaje
SUKCESU

Przetrwanie - Skuteczność – Efektywność – Wygoda – Dobrobyt - Luksus
Na jakim poziomie chcesz robić biznes i żyć?

Rodzaje wyzwań stojących przed organizacją
DZIAŁ: Diagnozy i Rozpoznania w biznesie #000 Rodzaje wyzwań

Rodzaje wyzwań stojących przed organizacją

Każda organizacja i każdy człowiek, spotyka się z pięcioma rodzajami sytuacji. Są to

I.        Przetrwanie

II.      Skuteczność

III.    Efektywność

IV.    Wygoda

V.      Komfort.

Każda z tych sytuacji niesie z sobą inne szanse i inne zagrożenia. W każdej z nich trzeba sobie radzić za pomocą innych strategii.

Organizacje często nie definiują wystarczająco ostro jaki jest profil sytuacji, w której przyszło im działać. Często także stosują nawykowo metody i techniki, do których się przyzwyczaiły w poprzednich etapach swoich działań. Nie zawsze jednak w nowej sytuacji te, stare sposoby działania są wystarczająco dobre.

Pierwszą wielką umiejętnością jest precyzyjne zdefiniowanie jaki jest obecnie charakter wyzwań, przed którymi stoi organizacja.

Drugą umiejętnością o wielkim znaczeniu jest wypracowanie odpowiedniego stylu działania.

Poniżej prezentuję diagnozy:

  1. dużego koncernu [0-001]
  2. średniej wielkości organizacji [0-082
  3. dyrektora małej firmy [1-011].

Dwie pierwsze diagnozy określają sytuację w jakich działają firmy i związany z tym charakter wyzwań.  Trzecia określa sytuację człowieka na stanowisku kierowniczym. Jego sytuacja nie jest tożsama  z sytuacją firmy, którą kieruje.

 Ad. 1.  Koncern [0-001]

Ma stosunkowo dobrą sytuację. Wcześniej przeszedł skutecznie sytuację kryzysu i już nie musi intensywnie walczyć o przetrwanie. Jego głównym wyzwaniem jest uzyskanie optymalnego poziomu efektywności w ramach całej organizacji. W ramach tej diagnozy określam:

1.      z jakimi sytuacjami firma (lub człowiek) się spotyka,

2.      jak dobrze je Rozpoznaje

3.      jak dobrze umie Działać odpowiednio do ich specyfiki.

Jest to o tyle istotne, że określa w jakim stopniu dany podmiot dysponuje adekwatnymi strategiami radzenia sobie, we wskazanych na początku artykułu, pięciu typach sytuacji.

Rodzaje wyzwań 001

Przetrwanie = 0%

Koncern [1-001] nie musi się już zajmować przetrwaniem ponieważ bardzo starannie odrobił tę lekcję kilka lat wcześniej niż robiłem tę  diagnozę. Umie rozpoznawać tego typu sytuacje na poziomie powyżej minimalnej skuteczności zaznaczonej w tabeli literką „s”. Nie osiągnął jednak optymalnego poziomu tej umiejętności (co zaznaczam literką „O”).

 Rodzaje wyzwań 002

Podobnie jest z działaniem w bardzo trudnych sytuacjach, gdzie się walczy o przetrwanie. Także tutaj koncern [0-001] jest w pełni gotowy i sprawny. Na szczęście dla siebie nie musi owej sprawności używać.

Jednak posiadanie pełnej kompetencji w zakresie „Przetrwania” daje organizacji dużo twardej siły i determinacji, która przydaje się także w bardziej komfortowych sytuacjach na wyższych poziomach.

Skuteczność = 20%

Poziom „Skuteczności” działania występuje w działaniach koncernu wyraźnie. 20% sytuacji, z którymi ma do czynienia koncern ma obecnie taki charakter. Jest to stosunkowo dużo. Jednak koncern [0-001] jest dobrze przygotowany do radzenia sobie, kiedy chodzi o skuteczność działania. Aktualny poziom kompetencji zarówno w zakresie rozpoznania jak i działania jest w zakresie aktualnych możliwości (zaznaczam to za pomocą literki „a” oraz ciemno szarego paska). Jednak optymalny poziom kompetencji (zaznaczony czerwoną literą „O”) jest powyżej aktualnych kompetencji. Oznacza to, że w zakresie skuteczności działania koncern [0-001] na jeszcze rezerwy, które może uruchomić z korzyścią dla siebie.

Rodzaje wyzwań 003

Efektywność = 65%

Obecnie to „Efektywność” jest głównym zadaniem koncernu. Aż 65% działań dotyczy tego typu wyzwań. Koncern [0-001] dysponuje odpowiednio dużą skutecznością działania zarówno w zakresie (a=s).

Rodzaje wyzwań 004

Jednak ma jeszcze 5% rezerw w zakresie rozpoznania takich sytuacji i 10% rezerw w zakresie efektywnego działania. Nie jest to wprawdzie bardzo dużo ale na bardzo konkurencyjnym rynku tego typu przewaga może mieć naprawdę duże znaczenie.

Komfort = 15%

Koncern wypracował sobie także bardzo wygodne sytuacje. Jest ich co prawda tylko 15% jednak to i tak jest coś. Są to sytuacje, kiedy nie trzeba specjalnie się spinać, żeby osiągać optymalne efekty.

Rodzaje wyzwań 005

Jednak organizacja [0-001] nie wypracowała sobie tutaj odpowiednio dobrych kompetencji. Chodzi o to, aby komfort nie rozleniwiał a przynosił maksymalne możliwe korzyści. Poziom realnej kompetencji  omawianego tu koncernu jest zdecydowanie niższy niż minimalny poziom skuteczności „s” nie mówiąc już o optymalnym poziomie kompetencji „O”. Tak więc na razie koncern [0-001] marnuje około 50% korzyści tkwiących w sytuacjach, gdzie działą w prawdziwym komforcie.

Luksus = 0%

Sytuacje typu „luksus” nie są na razie dostępne dla omawianej tu organizacji. Aby sobie je wypracować potrzeba jeszcze sporo bardzo dobrze ukierunkowanych działań. Koncern [0-001] nie jest także kompetencyjnie przygotowany  do ich rozpoznania a tym bardziej do mądrego korzystania z takich sytuacji. Ma jednak jeszcze czas aby to zrobić.

Rodzaje wyzwań 006 Ad. 2. Organizacja [0-082]

Znajduje się w dużo trudniejszej sytuacji. Słowo „Komfort” powinno na razie zniknąć z jej sposobu myślenia, odczuwania i działania.

W jej profilu kompetencji niepokoi zbyt niskie przygotowanie do radzenia sobie z sytuacjami typu „Przetrwanie”. Potrzebuje ona zwiększyć swoją zdolność dostrzegania takich sytuacji do dobrego rozumienia co należy wtedy robić. Zwłaszcza zaś, należy szybko zwiększyć zdolność do skutecznego działania w takich sytuacjach.

Rodzaje wyzwań 007

Pozostałe obszary działania tej organizacji należy interpretować zgodnie ze sposobem w jaki omawiałem poprzedni przykład.

 Ad. 3. Dyrektor małej firmy [0-001]

Trzeci przypadek, który omawiam w tym artykule opisuje sytuację  dyrektora małej firmy. Sytuacje, z którymi ma on do czynienia dotyczą:

1.      Efektywności = 60% sytuacji

2.      Skuteczności = 30%

3.      Przetrwanie = 5%

4.      Komfort = 5%

Rodzaje wyzwań 008

Omawiana tu osoba [1-011] ma pełen zestaw kompetencji do tego, aby radzić sobie ze wszystkimi sytuacjami. Poziom minimalnej skuteczności „s” znajduje się w obrębie aktualnych kompetencji (ciemno szare pole). Jednak dyrektor [1-011] nie osiągnął jeszcze optymalnego poziomu swoich kompetencji „O”. Ma więc jeszcze spore rezerwy i warto aby je, możliwie szybko, uruchomił. Dzięki temu dużo łatwiej będzie sobie radził z problemami i sięgnie po wyższy poziom sukcesów.

Skomentuj

Posted under: Bez kategorii

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *


+ 6 = osiem

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>