„Problem nie polega na tym, że nieodpowiedni ludzie mają za dużo władzy.
Problem polega na tym, ze ci odpowiedni mają jej zdecydowanie zbyt mało!”
Kazimierz F. Nalepa
No cóż jeśli kierujesz organizacją, urzędem lub jesteś politykiem, to musisz mieć wpływ na innych. Jeśli go nie masz, to nawet jeśli masz rację – nie liczysz. Tak więc musisz mieć możliwość oddziaływania na innych. W cyklu wpisów na temat władzy i wpływu będę się dzielił tą częścią wiedzy i umiejętności, którą mogę i chcę udostępniać szeroko.
Tak wiec możemy na innych oddziaływać jawnie lub tajnie. Kiedy działamy jawnie to chcemy, by nasze działania były zauważone i odpowiednio zrozumiane. Jednak nie zawsze tego chcemy. Istnieje kolejny zestaw środków
oddziaływania na innych, gdzie nie chcemy by ci inni wiedzieli jak na nich oddziaływujemy. Reklama podprogowa jest jest jednym z przykładów takiego działania.
Drugą osią podziału środków oddziaływania na innych jest podział na środki miękkie i twarde. Bezpośrednie użycie siły przez policjanta, usunięcie osoby z pracy lub strajki należą do twardych środków nacisku. Przykładami środków miękkich jest oczarowanie drugiej osoby, subtelne manipulacje językowe jak np. „embedded commands”.
Żeby się zaś nie skończyło tylko na czytani, zrób sobie drogi czytelniku tego wpisu podsumowanie:
1. jak dobrym zestawem środków dysponujesz w każdej z ćwiartek powyższego rysunku?
2. gdzie warto by ci było rozwinąć swoje umiejętności po tu byś łatwiej i bardziej na pewno osiągał to, na czym ci szczególnie zależy.
Wpisany 29 września 2013